torsdag, augusti 30, 2007

Underground

Ibland är det kul hur saker kan bli.

Satt och kollade lite saker i blogger interfacet när jag sprang på detta i min profil



Okej säger du, "so what?" ... Jo, det märkliga är att när man jämför mot mitt arkiv



Så ser man ganska tydligt att jag måste ha varit här sen juni, 2006. Allt detta kan bara betyda en sak.

Jag använde blogger när det var underground.

Smaka på den! ;-)

tisdag, augusti 28, 2007

Ordning och reda, pengar på fredag

Fått lite förfrågningar om hur man skall kunna komma åt bilder & annat från vår bilsemester. Detta har lett till att jag börjat använda kategorier för att man lättare skall kunna se enskilda delar av bloggen. Även lagt upp permanenta länkar till galleriet och trax.

Knock yourselfs out :)

söndag, augusti 26, 2007

Bioshock - 2 dagars spelande


Efter två dagars spelande (nej, inte non-stop) så är det dags att skriva av sig lite. Mina erfarenheter som jag skriver om här är helt och hållet baserat på PC versionen av spelet. Har inte spelat Xbox 360 versionen och kan därför inte jämföra.

Innehåller INGA spoilers!

Inledning
Jag tillhör en av de (få?) som inte spelat varesig System Shock eller System Shock 2. Det närmaste jag kommit är Deus Ex, vilket jag inte orkade med (varför minns jag inte, men minns inte spelet så bra heller, vilket tyder på att jag heltenkelt inte gillade det).

Bioshock har varit (och är) grymt hype:at, och det är väl inte utan att man har ryckts med i karosellen. Spelet har sett oerhört snyggt ut när man har tittat på videos och bilder från det. Själva upplägget tilltalade mig också, så sagt och gjort, det blev till att beställa.

Vad handlar Bioshock om? (för de som har missat de 100-tals recensioner)

En brilljant person (Andrew Ryan) tyckte att världen och dess situation inte var någon höjdare, vad du än bidrog med, sögs antingen upp av staten eller de med sämre ställt. Han ville skapa en värld utan begränsningar. Han valde att göra detta under vattnet, och namnet han gav denna värld var "Rapture".

Och du har, på ett ganska tacksamt (ur författarhänseende) sätt hamnat mitt i gröten. Ett plan du åkte med krashar mitt ute i havet. När du vaknar till liv så är du omgiven av ett inferno av eld och vrakdelar. Den enda fasta punkten är ett torn...

Givetvis visar det sig att detta torn är en ingång till Rapture, och då du inte har mycket att välja på, så kliver du in.

När du väl anländer till Rapture så möts du av en haverarad värld. För en värld utan begränsningar är också en värld utan moral och etik och det bevisas gång på gång i Rapture. Under din jakt på att hitta ut ur detta kaos så får du sakta men säkert en uppfattning om vad som gick fel. Frågan är om du hinner ut innan det är försent!

Installationen
Det har varit mycket snack om 2k Games val att använda SecureROM och internet aktivering. Så mycket så det får ni faktiskt läsa om nånannanstans. Vad det innebär för slutanvändaren är att man måste vara uppkopplad under installationen och att det finns begränsningar när det gäller antalet samtidiga installationer och antal installationer som kan göras på samma maskin.

För min del tyckte jag inte det var mycket blodigare än när man installera Steam (förutom begränsningen i antalet ominstallationer). Men man kanske byter åsikt senare när det börjar krångla, vem vet. Men idag funkade det klanderfritt.

Datorn som jag spelar på är en ganska biffig "liten" maskin. Intel 2 Quad (Q6600, fyra cpu:er mao) med 4GB minne (varav 2.5GB kan användas ... men jag är redo för 64bit revolutionen iaf ;)). På denna sitter det ett GeForce 8800GTX smått överklockat samt 2st 200GB SATA diskar i RAID-0 vilket ger ca 400GB hårddisk kapacitet.

Kort sagt, denna dator skrattar åt de flesta typer av aktiviteter. Och då den dessutom kör Vista så innebär det att jag fick DX10 grafik vilket hindrar antialias men ger fetare effekter såsom vågor i vattnet, bättre eld, rök och skuggor.

Och visst ser det snyggt ut!



Inget traditionellt FPS spel
Om du så här långt hade fått för dig att detta är HalfLife 2 - The waterworld edition, så är det dags att du spetsar öronen. För även om Bioshock innehåller en minst lika bra berättelse som HL2, så är spelmekaniken helt annorlunda.

Till en början med springer du runt med en skiftnyckel, men efterhand så hittar du både pistol, kulspruta, hagelbössa, och en hel del annat smått och gott. De flesta vapen har också ett antal olika ammunitioner att välja mellan. Tack och lov kan du ta med dig samtliga ut i fältet, enda kruxet är att det tar tid att byta. Något som kan ställa till det när man konfronteras med en stor kille i en gjutjärnskostym (även känd som Big Daddy).

Men det är inte dessa ammunitioner som gör saker annorlunda. Det som verkligen ändrar på spelreglerna är diverse olika "power ups" i form av genetiska manipulationer. Allt från att kunna sätta eld på saker till att kunna bli delvis osynlig.

En del av dessa är passiva, dvs, de är aktiva hela tiden. Andra fungerar som ett vapen, vilket också innebär att man måste ladda om. Detta görs genom sprutor, så vid det här laget måste jag se ut som värsta narkomanen.

Det som gör det riktigt "roligt" med dessa krafter är att miljön är interaktiv och om du sätter eld på lite utspilld olja så kommer den att börja brinna och antända det som är i närheten. Vilket inkluderar både oljetunnor och fiender (även vänner, så se upp!).

Givetvis har de sett till att det finns så många olika krafter att välja mellan (aktiva och passiva) så du kan inte använda alla samtidigt. Detta gör att man måste planera hur man skall angripa vissa fiender.

Slutligen så kan man hacka mer eller mindre all elektronik, varesig det är en automatkulspruta eller en sjukvårdsmaskin. Om det är någon slags av automatisk skyddsanordning så blir du kompis med den efter ett lyckat hack. Är det en försäljningsmaskin så kan du få fina rabatter
och extra erbjudanden. En sista bonus är att sjukvårdsmaskinerna skadar fiender istället för att ge dom sjukvård. En bisarr men tacksam bieffekt ;)

Att hacka en maskin är faktiskt ganska kul. Det fungerar som så att du får upp ett pussel med rör, där det gäller att leda vätska från en punkt till en annan. Lyckas du, så har du hackat maskinen, men spiller du vätskan så får du skada istället. Givetvis varierar flödet på vätskan och det finns även fällor som kan starta alarm, mm.


Initiala intrycket
Till en början med var jag helt i linje med alla andra, dvs...

WOW, så snyggt det är!

Efter lite spelande och del otäcka stunder där man ryggade tillbaka så började man så smått vänja sig vid miljön och blir inte fullt lika rädd längre :)

Att hacka är något man gör instinktivt nu. Speciellt efter att man för första gången fick se en Splicer (monster alltså) försöka hela sig själv för att bara kollapsa då sjukvårdsmaskinen var hackad. Räddade mig från en säker död.

Läsa dagböcker (eller band som det är) är faktiskt riktigt intressant och ger en bra inblick i hur Rapture föll. Och i takt med att man finner fler vapen så blir också fienden drygare. Även om en del numera dör bara utav mina genetiska självförsvar (elchockar regerar!).

Men allt är inte guld som glimmar. AI'n flippar ut ibland och då finner man personer som försöker springa genom väggar. Realismen får sig en känga när man kan smälta is och tända eld på det mesta, men man kan inte frysa vattenpölar, inte ens riktigt små. Spelet använder Havok's fysikmotor och det märks. Speciellt när man går igenom nått bråte, då är det nämligen lätt att en sax eller annan dekoration som belönats med fysiska egenskaper flyger iväg över halva banan. Nog för att jag är genmanipulerad och stark, men detta är löjligt.

Likaså har man i Rapture upptäckt tyngdlöshet vilket gör att vissa föremål svävar så att man lättare skall kunna plocka upp dom. Dessa fel är förvisso inte unika för Bioshock, men det är sådant som sabbar upplevelsen. Många bäckar små, osv.

Dessutom blir det lite "Doom 3" känsla ibland när man städat en area bara för att finna att där har kommit in nya fiender, på något helt "magiskt" sätt (vi pratar om områden där det bara finns en väg in/ut och du står där). Eller när man ser något som glimmar och i samma ögonblick man försöker ta det så släcks det och ut kommer en bunke monster.

Lågt säger jag, riktigt lågt. Är faktiskt inte nödvändigt i min mening då spelet lätt står på sina egna ben i de flesta avseenden.

Kanske låter det småaktigt att leta upp sådana fel, men i ett spel med så pass hög generell standard så står dessa ut som ett par vita strumpor i sandaler.

Andra problem
Tyvärr så kan jag inte avsluta denna preview utan att gå igenom andra, mer tekniska problem som man råkar ut för, varje gång man spelar.

Tex så när man återuppstår i en Vita-Chamber så skall man ta det lugnt, riktigt lugnt. För om du öppnar dörren direkt, så fastnar du där och kan inte ta dig därifrån. Inte ens escape ut till menyn fungerar. Frustrerande, men man lär sig... kanske?

Vad värre är laddtiderna!

Jag kan inte för mitt liv förstå vad det är som pågår här. Som jag nämnt innan är det inte direkt en slö maskin jag sitter på. Tester med nätverksöverföringar visar att den lätt fixar 66MB/s under längre perioder. Videoredigering går i ett nafs. HalfLife 2 laddas fortare än kvickt. Men ändå tar det nästan 2 minuter (!!) innan jag får upp menyn till spelet från det jag tryckt på ikonen.

Vad menas? Vad sysslar den? Inte mycket verkar det som, för när jag kör med taskmanagern uppe på en annan skärm så ser man en last på kanske totalt 20% (spritt på alla fyra) och hårddiskarna undrar om jag vill nått. Minnesförbrukningen rör sig inte heller.

Men det var den korta laddtiden. Tro det eller ej, men när jag laddar in en bana så tar det ~4 minuter. FYRA MINUTER! Nog för att spelet är avancerat och tar mycket plats, men kom igen. Vad är det frågan om? Dessutom är det samma trend här, nästan ingen cpu aktivitet (20%, spritt på alla fyra). Den bara står där, och visar 3-4 bilder i en animation med lite kloka citat undertill. Ingen laddningsindikator, bara ett svagt rassel från diskarna.

Man hade ju kunnat hoppats på att spelet hade streamat (laddat undertiden man rör sig i banan) så att alla laddtider försvann. Det är ju trots allt en portning från en konsol där detta beteende börjar bli standard.

Detta lägger givetvis ett rejält lock på stämningen då det inte är kul att bli straffad när man byter bana eller laddar in en quicksave (quickload? Bah!)

Men i gengäld för dessa laddtider så får vi istället den vackra "Stäng inte av medans vi sparar" bilden... Stäng inte av? Skojar dom? Jag skall vara glad om jag hinner växla till windows och välja shutdown ;)


Slutligen, innan alla har tröttnat på detta långa inlägg, så bör jag nämna att konceptet med fullskärm/fönster och olika upplösningar är ett ganska flytande begrepp. För om Bioshock har krashat av nån anledning så är chansen stor att den väljer en ny upplösning och kör i ett fönster utan ramar. Finns ingen rim och reson bakom det beteendet. Händer helt slumpmässigt.

Får hoppas på att det kommer en patch som löser dessa problem i framtiden. Iaf laddtiderna och att man inte kan öppna dörren försnabbt.

Sammanfattning
KÖP DET!

Ja, du såg rätt. Även om jag klagar som bara den, så är det ÄNDÅ värt att spela. Det var länge sedan vi hade så pass snyggt och bra spel, speciellt när det gäller berättelsen. Diskussioner med folk på jobb indikerar dessutom att laddtiderna som jag upplever troligen är något isolerat till min maskin (*dubbelsuck*) så bli inte avskräckta.

Det är ett mycket bra spel.... Såhär långt! ;)

Kommer nog att kommentera igen när jag är klar med spelet. Då kommer jag nog också att dra lite spoilers (svårt annars att kommentera) så se till att köpa och spela spelet innan dess.

Saker återgår sakta mot det normala

Så har en vecka gått sen man kom tillbaka från semestern och sakta men säkert så börjar man vänja sig vid tanken att gå upp i hyfsad tid igen. Bloggen har också återgått till sitt normala läge, vilket innebär att alla ni som kommer hit för att se bilder från vår lilla resa i europa (mer eller mindre alla tysktalande länder ;)) kan fortfarande se dom i galleriet (klicka på Europa turen 07).

Vill tacka Lars för hans lilla gästspel på bloggen i de 10 dagar som vi träckte runt. Vem vet, kanske blir det en ny runda nästa år? Jag är definitivt sugen!

We now continue with our regular programming...

lördag, augusti 11, 2007

Slutet på en härlig resa



Alla goda saker måste komma till ett slut, detta gäller även vår bilsemester. Men det har varit 10 härliga dagar som har gått alldeles för fort. Under denna period hann vi uppleva mycket. Allt från världens brantaste kugghjulsbana till att vandra djupt inne i bergsgrottor täckta med is.

Även om vi (som Lars skrev) körde ~350mil under resans gång så var det ändå aldrig en enda lång bilkörning. Nästan varje dag var vi ute och upplevde saker, även om det ibland kanske bara var en ny god öl ;-) (Tuscher och Steigl för att nämna några märken).

Det som kommer nu är att bearbeta allt, både bilder och upplevelser. Så även om den fysiska resan är slut nu, så kommer det att fortsätta ett tag till med lite längre inlägg och bilder från de olika delmomenten på resan.

fredag, augusti 10, 2007

Tillbaka i lund


Efter ca 350 mil är vi (och bilen) tillbaka i lund helskinnade :-) Trisst bara att semestern är slut och jobbet hägrar :-(

Sista stoppet


Lars laddar med kaffe (ja, ni läste rätt, inte ens en latte ;-)) inför sista etappen hem till lund/malmö. Det har (såhär långt) varit en lång och regnig tur genom tyskland, fylld med stau och umleitung. Tyvärr har det inte gått så bra för vår gps, då tyskarna är glada för att ändra trafikinformationen lite hursomhelst vilket har lett till lite irritation och mindre snälla ord. Gissningsvis har vi 3 timmar kvar (beroende på de danska vägarna/trafiken). Saknar redan alperna :-(

Snett och skevt


Jetz sind wir in Goslar! Denna stad är en välbevarad medeltida stad med små smala gator och mycket gamla trähus. De brygger dessutom god öl :-) Detta är sista stoppet innan vi kör tillbaka hem.

torsdag, augusti 09, 2007

Regn

Vädergudarna har övergett oss, och det har mer eller mindre regnat sen igår eftermiddag. Efter en "liten" diskussion igår (och idag) så kom vi fram till att Goslar verkade som ett vettigt pitstop på vägen hem. Återstår att se om det stämmer ;-)

(ändrat för att ta mindre plats)

onsdag, augusti 08, 2007

Sista kvällen i Bad Reichenhall


Hur bättre avsluta den än på vårt stamlokus, "Cantina y bar", en mkt bra restaurang med mexikanskt påbrå. Ölen ni ser är Tucher. Stegiel verkar tyvärr bara finnas i Österrike. Imorgon skall vi vidare till Bamberg. Auf wienerschnitzel ;-)

Grottsafari


Nu är vi återigen uppe i bergen. På 1600m ligger här i werfen en av världens största isgrottor! Verkar bli en kall upplevelse :-( men förhoppningsvis intressant :-)

tisdag, augusti 07, 2007

Det går som tåget


Dags för ett skifte i dagsrutinen. I dag blir det tåget till Salzburg för lite mozart kugel och sacher tårta :-) Planen att åka till Wien har vi lagt helt på is, och istället tänkte vi ta en lugnare hemfärd. Men mer om det en annan dag. Tillbaka till tåget. Man är bortskämd med SJs system. Det tog oss 15 minuter att klura ut vilken perrong tåget gick från och var vi skulle byta. Inga skärmar med info, inget utrop på tåget vilken station vi anländer till. Men vi är på väg (hoppas vi) ... Fortsättning följer, så byt inte websida, stäng inte din browser ;-)

måndag, augusti 06, 2007

Grossglockner


På en dag har vi bestigit edelweiss hütte och ätit knödel. Ett par timmar senare går vi på grossglockners glaciär. En något udda upplevelse. När man säger glaciär så ser man framför sig en vit ismassa. Så var inte fallet här, iaf inte på den bit vi gick på. Men det gjorde inte saker sämre, bara annorlunda.

Edelweiss 2571 m.ö.h


Efter en lång bergsbestigning (delvis med hjälp av vår pålitliga arbetshäst Mr BMW) har vi äntligen nåt toppen av Edelweiss :-) Tunn luft, fantastisk utsikt och sol förstås!

Nya höjdpunkter

Godmorgon, idag bär färden av mot Grossglockner. Tyvärr har det visat sig att där är en bugg i programmet vilket gör att höjdmätningen inte fungerar som den skall :-( ... Nackdelen med korta utvecklingstider och än kortare testperioder. Nåja, över 3000m blir det idag :-)

söndag, augusti 05, 2007

Kurort, varför inte?


Efter en längre biltur och en oväntad stau så har vi äntligen kommit fram, men till vad? Medans vi satt i bilkön så letade henric upp ett hotell (via telefon/internet = hitech) i en liten ort utanför salzburg. När vi kom fram visade det sig vara en stor kurort och ett riktig schysst hotell med alputsikt :-D så kan det bli när slumpen styr!

U-Bahn fahrer


Byte av chaufför och vad händer? Vi åker enbart tunnlar efter det. Galet! Efter en halv vecka utanför sverige, så är där en sak som jag saknar något oerhört... Förbudet mot att röka på restauranger :-(

Vaduz


Efter långa diskussioner så slutade det med att vi hoppade över italien för att inte behöva stressa så mycket. Så istället hamnade vi nu i metropolen Vaduz, hjärtat av Lichtenstein :-) Det visade sig dock att vara väldigt litet så om några minuter så bär det av mot Österreich!

lördag, augusti 04, 2007

Ofattbart


För mindre än 4 timmar sen så befann vi oss på 2000m+ höjd, och nu är det svårt att tro när man tittar upp mot berget. Lars övar sin tyska (vilket visade sig vara engelska) och jag bloggar. Alles in ordnung med andra ord ;-) Vi har också stött på svenskar för första gången sen vi anlände i schweitz. Annars har det varit ganska lugnt på den fronten, vilket är positivt då man inte vill åka utomlands för att tala svenska ;-) dessa var dock mkt trevliga.

2132m


Edelweiss, vita hästen, behöver jag säga mer?

Nej, bilen är inte amfibisk


Däremot tog vi med gpsen på turen till Mount Pilatus.

Mt Pilatus


Solen skiner. Sjön glittrar. Bergen väntar :-)

fredag, augusti 03, 2007

Frukost


Samt senaste jodel hiten från topplistan. Går inte att ta miste på var vi är ;-)

Godmorgon

Idag väntar Mount Pilatus och världens brantaste kugghjulbana. Och vi verkar ha tur med vädret dessutom.

Äntligen alperna!


Nu är vi framme i schweiz, lucern för att vara exakt. Vi är omgivna av berg och och magnifika vyer! Imorgon väntar en tur upp i bergen och en massa solsken :-) men först lite mer öl och italiensk mat !

Luzerne!!!


Precis checkat in och sitter på en italiensk restaurang, dricker öl och väntar på god mat. Bredvid oss ligger lake Luzerne och framför mig sitter Lars och bloggar :-)

Pitstop


Inte bara bilen behöver tankas och sträckas ut.

torsdag, augusti 02, 2007

Tack för denna gång


Nu bär det av mot Schweitz och Luzerne.

Det började bra


Men nu öser det ner och det är dags att få lite att äta/dricka.

Stau


Tysk effektivitet ? Inte här

onsdag, augusti 01, 2007

Soltau


Äntligen framme. Var på plats redan runt 19.00, men pga kass mobiltelefonstack så har inte min mobil kunnat köra data :-( förrän jag startade om den. Nåja, dags att sova. Heidepark hägrar imorgon :-).

D Day

Så var dagen kommen. Dagen D, som i Deutschland. Någongång efter lunch (senast 14:00) så drar jag och Finn mot sydligare breddgrader.

Watch this space for updates :)