söndag, augusti 26, 2007

Bioshock - 2 dagars spelande


Efter två dagars spelande (nej, inte non-stop) så är det dags att skriva av sig lite. Mina erfarenheter som jag skriver om här är helt och hållet baserat på PC versionen av spelet. Har inte spelat Xbox 360 versionen och kan därför inte jämföra.

Innehåller INGA spoilers!

Inledning
Jag tillhör en av de (få?) som inte spelat varesig System Shock eller System Shock 2. Det närmaste jag kommit är Deus Ex, vilket jag inte orkade med (varför minns jag inte, men minns inte spelet så bra heller, vilket tyder på att jag heltenkelt inte gillade det).

Bioshock har varit (och är) grymt hype:at, och det är väl inte utan att man har ryckts med i karosellen. Spelet har sett oerhört snyggt ut när man har tittat på videos och bilder från det. Själva upplägget tilltalade mig också, så sagt och gjort, det blev till att beställa.

Vad handlar Bioshock om? (för de som har missat de 100-tals recensioner)

En brilljant person (Andrew Ryan) tyckte att världen och dess situation inte var någon höjdare, vad du än bidrog med, sögs antingen upp av staten eller de med sämre ställt. Han ville skapa en värld utan begränsningar. Han valde att göra detta under vattnet, och namnet han gav denna värld var "Rapture".

Och du har, på ett ganska tacksamt (ur författarhänseende) sätt hamnat mitt i gröten. Ett plan du åkte med krashar mitt ute i havet. När du vaknar till liv så är du omgiven av ett inferno av eld och vrakdelar. Den enda fasta punkten är ett torn...

Givetvis visar det sig att detta torn är en ingång till Rapture, och då du inte har mycket att välja på, så kliver du in.

När du väl anländer till Rapture så möts du av en haverarad värld. För en värld utan begränsningar är också en värld utan moral och etik och det bevisas gång på gång i Rapture. Under din jakt på att hitta ut ur detta kaos så får du sakta men säkert en uppfattning om vad som gick fel. Frågan är om du hinner ut innan det är försent!

Installationen
Det har varit mycket snack om 2k Games val att använda SecureROM och internet aktivering. Så mycket så det får ni faktiskt läsa om nånannanstans. Vad det innebär för slutanvändaren är att man måste vara uppkopplad under installationen och att det finns begränsningar när det gäller antalet samtidiga installationer och antal installationer som kan göras på samma maskin.

För min del tyckte jag inte det var mycket blodigare än när man installera Steam (förutom begränsningen i antalet ominstallationer). Men man kanske byter åsikt senare när det börjar krångla, vem vet. Men idag funkade det klanderfritt.

Datorn som jag spelar på är en ganska biffig "liten" maskin. Intel 2 Quad (Q6600, fyra cpu:er mao) med 4GB minne (varav 2.5GB kan användas ... men jag är redo för 64bit revolutionen iaf ;)). På denna sitter det ett GeForce 8800GTX smått överklockat samt 2st 200GB SATA diskar i RAID-0 vilket ger ca 400GB hårddisk kapacitet.

Kort sagt, denna dator skrattar åt de flesta typer av aktiviteter. Och då den dessutom kör Vista så innebär det att jag fick DX10 grafik vilket hindrar antialias men ger fetare effekter såsom vågor i vattnet, bättre eld, rök och skuggor.

Och visst ser det snyggt ut!



Inget traditionellt FPS spel
Om du så här långt hade fått för dig att detta är HalfLife 2 - The waterworld edition, så är det dags att du spetsar öronen. För även om Bioshock innehåller en minst lika bra berättelse som HL2, så är spelmekaniken helt annorlunda.

Till en början med springer du runt med en skiftnyckel, men efterhand så hittar du både pistol, kulspruta, hagelbössa, och en hel del annat smått och gott. De flesta vapen har också ett antal olika ammunitioner att välja mellan. Tack och lov kan du ta med dig samtliga ut i fältet, enda kruxet är att det tar tid att byta. Något som kan ställa till det när man konfronteras med en stor kille i en gjutjärnskostym (även känd som Big Daddy).

Men det är inte dessa ammunitioner som gör saker annorlunda. Det som verkligen ändrar på spelreglerna är diverse olika "power ups" i form av genetiska manipulationer. Allt från att kunna sätta eld på saker till att kunna bli delvis osynlig.

En del av dessa är passiva, dvs, de är aktiva hela tiden. Andra fungerar som ett vapen, vilket också innebär att man måste ladda om. Detta görs genom sprutor, så vid det här laget måste jag se ut som värsta narkomanen.

Det som gör det riktigt "roligt" med dessa krafter är att miljön är interaktiv och om du sätter eld på lite utspilld olja så kommer den att börja brinna och antända det som är i närheten. Vilket inkluderar både oljetunnor och fiender (även vänner, så se upp!).

Givetvis har de sett till att det finns så många olika krafter att välja mellan (aktiva och passiva) så du kan inte använda alla samtidigt. Detta gör att man måste planera hur man skall angripa vissa fiender.

Slutligen så kan man hacka mer eller mindre all elektronik, varesig det är en automatkulspruta eller en sjukvårdsmaskin. Om det är någon slags av automatisk skyddsanordning så blir du kompis med den efter ett lyckat hack. Är det en försäljningsmaskin så kan du få fina rabatter
och extra erbjudanden. En sista bonus är att sjukvårdsmaskinerna skadar fiender istället för att ge dom sjukvård. En bisarr men tacksam bieffekt ;)

Att hacka en maskin är faktiskt ganska kul. Det fungerar som så att du får upp ett pussel med rör, där det gäller att leda vätska från en punkt till en annan. Lyckas du, så har du hackat maskinen, men spiller du vätskan så får du skada istället. Givetvis varierar flödet på vätskan och det finns även fällor som kan starta alarm, mm.


Initiala intrycket
Till en början med var jag helt i linje med alla andra, dvs...

WOW, så snyggt det är!

Efter lite spelande och del otäcka stunder där man ryggade tillbaka så började man så smått vänja sig vid miljön och blir inte fullt lika rädd längre :)

Att hacka är något man gör instinktivt nu. Speciellt efter att man för första gången fick se en Splicer (monster alltså) försöka hela sig själv för att bara kollapsa då sjukvårdsmaskinen var hackad. Räddade mig från en säker död.

Läsa dagböcker (eller band som det är) är faktiskt riktigt intressant och ger en bra inblick i hur Rapture föll. Och i takt med att man finner fler vapen så blir också fienden drygare. Även om en del numera dör bara utav mina genetiska självförsvar (elchockar regerar!).

Men allt är inte guld som glimmar. AI'n flippar ut ibland och då finner man personer som försöker springa genom väggar. Realismen får sig en känga när man kan smälta is och tända eld på det mesta, men man kan inte frysa vattenpölar, inte ens riktigt små. Spelet använder Havok's fysikmotor och det märks. Speciellt när man går igenom nått bråte, då är det nämligen lätt att en sax eller annan dekoration som belönats med fysiska egenskaper flyger iväg över halva banan. Nog för att jag är genmanipulerad och stark, men detta är löjligt.

Likaså har man i Rapture upptäckt tyngdlöshet vilket gör att vissa föremål svävar så att man lättare skall kunna plocka upp dom. Dessa fel är förvisso inte unika för Bioshock, men det är sådant som sabbar upplevelsen. Många bäckar små, osv.

Dessutom blir det lite "Doom 3" känsla ibland när man städat en area bara för att finna att där har kommit in nya fiender, på något helt "magiskt" sätt (vi pratar om områden där det bara finns en väg in/ut och du står där). Eller när man ser något som glimmar och i samma ögonblick man försöker ta det så släcks det och ut kommer en bunke monster.

Lågt säger jag, riktigt lågt. Är faktiskt inte nödvändigt i min mening då spelet lätt står på sina egna ben i de flesta avseenden.

Kanske låter det småaktigt att leta upp sådana fel, men i ett spel med så pass hög generell standard så står dessa ut som ett par vita strumpor i sandaler.

Andra problem
Tyvärr så kan jag inte avsluta denna preview utan att gå igenom andra, mer tekniska problem som man råkar ut för, varje gång man spelar.

Tex så när man återuppstår i en Vita-Chamber så skall man ta det lugnt, riktigt lugnt. För om du öppnar dörren direkt, så fastnar du där och kan inte ta dig därifrån. Inte ens escape ut till menyn fungerar. Frustrerande, men man lär sig... kanske?

Vad värre är laddtiderna!

Jag kan inte för mitt liv förstå vad det är som pågår här. Som jag nämnt innan är det inte direkt en slö maskin jag sitter på. Tester med nätverksöverföringar visar att den lätt fixar 66MB/s under längre perioder. Videoredigering går i ett nafs. HalfLife 2 laddas fortare än kvickt. Men ändå tar det nästan 2 minuter (!!) innan jag får upp menyn till spelet från det jag tryckt på ikonen.

Vad menas? Vad sysslar den? Inte mycket verkar det som, för när jag kör med taskmanagern uppe på en annan skärm så ser man en last på kanske totalt 20% (spritt på alla fyra) och hårddiskarna undrar om jag vill nått. Minnesförbrukningen rör sig inte heller.

Men det var den korta laddtiden. Tro det eller ej, men när jag laddar in en bana så tar det ~4 minuter. FYRA MINUTER! Nog för att spelet är avancerat och tar mycket plats, men kom igen. Vad är det frågan om? Dessutom är det samma trend här, nästan ingen cpu aktivitet (20%, spritt på alla fyra). Den bara står där, och visar 3-4 bilder i en animation med lite kloka citat undertill. Ingen laddningsindikator, bara ett svagt rassel från diskarna.

Man hade ju kunnat hoppats på att spelet hade streamat (laddat undertiden man rör sig i banan) så att alla laddtider försvann. Det är ju trots allt en portning från en konsol där detta beteende börjar bli standard.

Detta lägger givetvis ett rejält lock på stämningen då det inte är kul att bli straffad när man byter bana eller laddar in en quicksave (quickload? Bah!)

Men i gengäld för dessa laddtider så får vi istället den vackra "Stäng inte av medans vi sparar" bilden... Stäng inte av? Skojar dom? Jag skall vara glad om jag hinner växla till windows och välja shutdown ;)


Slutligen, innan alla har tröttnat på detta långa inlägg, så bör jag nämna att konceptet med fullskärm/fönster och olika upplösningar är ett ganska flytande begrepp. För om Bioshock har krashat av nån anledning så är chansen stor att den väljer en ny upplösning och kör i ett fönster utan ramar. Finns ingen rim och reson bakom det beteendet. Händer helt slumpmässigt.

Får hoppas på att det kommer en patch som löser dessa problem i framtiden. Iaf laddtiderna och att man inte kan öppna dörren försnabbt.

Sammanfattning
KÖP DET!

Ja, du såg rätt. Även om jag klagar som bara den, så är det ÄNDÅ värt att spela. Det var länge sedan vi hade så pass snyggt och bra spel, speciellt när det gäller berättelsen. Diskussioner med folk på jobb indikerar dessutom att laddtiderna som jag upplever troligen är något isolerat till min maskin (*dubbelsuck*) så bli inte avskräckta.

Det är ett mycket bra spel.... Såhär långt! ;)

Kommer nog att kommentera igen när jag är klar med spelet. Då kommer jag nog också att dra lite spoilers (svårt annars att kommentera) så se till att köpa och spela spelet innan dess.

Inga kommentarer: