söndag, december 16, 2007

Mörker

Jag vet, har varit ett bra tag sen jag skrev något på min blog. Orsaken till detta är enkel, har haft mycket att göra. Men, nu när vi har fått det lite lugnare på jobb så kan man ju passa på att skriva lite mer här (yeah, right).

Vi får se hur jag lever upp till det ;-)

Nåväl... Som många säkert har märkt så finns det numera en väderprognos för både Malmö och Solana Beach (där vi bor). Vad ni inte kanske vet är hur kallt det är (relativt sett) här. Många hör Kalifornien/San Diego och tänker

"men gu' va skönt ni måste ha det"
Och det är väl inte utan att det är så också 8-) men morgonarna skojar man inte bort. Jag driver inte när jag säger att vi hoppar in i bilen, stelfrusna och slår på stolsvärme och kupévärmen på max. Det är nämligen trots allt vinter även här. Det innebär neråt 4-6 grader celsius om nätterna vilket känns.

Men visst, det är långt ifrån skånska -4C med blåst och horisontellt regn. Speciellt när vi har uppemot 19 grader om dagarna (i solen).

När vi ändå är igång och diskuterar skillnader så är solnedgångarna otroligt snabba här. Klockan 5pm så börjar solen sin vandring och runt 5:30pm så är det bäcksvart.


Det är något som man inte är van vid, och som är ganska svårt att komma överens med. Mycket på grund av att det är så varmt om dagarna. Man får sommarkänslor (med allt vad det innebär) och man förväntar sig heltenkelt slöa solnedgångar som tar lång tid och när solen är nere så är det ju ändå ganska ljust.

Ett exempel på detta dilemma fick vi idag när vi, efter en lång dag i Seaport Village samt Coronado satte oss på en resturang för att få lite mat. Efter maten så kände man sig seg och trött. Man tittade ut och klockan kändes som lite efter 9pm. Men efter en snabb koll på klockan så satte man nästan efter-maten kaffet i halsen. Klockan var bara 6pm.

Inga kommentarer: