onsdag, juli 30, 2008

Vad hände förra helgen?

I helgen så gjorde jag något som skulle känts otänkbart i Sverige. Jag slet upp baksätet i min bil för att modifiera hur takmekanismen fungerade. Orsaken till det är att som standard så måste du stå bredvid bilen och hålla fjärrkontrollen's knapp intryckt under hela tiden som du fäller upp/ner taket. Och även om det tar ca 22 sekunder, så känns det som en evighet.
Det vore så mycket bättre om man kunde påbörja detta när man var påväg till bilen, eller hur?
Men varför är det otänkbart i Sverige?
För det första så är garantierna borta direkt, och din återförsäljare kommer bara att titta snett på dig och sen le riktigt brett ifall du får problem. Även om problemet är att en vindrutetorkare funkar dåligt, så kommer de hävda att det beror på din modifiering.
I USA funkar saker och ting annorlunda, här finns nämligen något som kallas för "Magnuson-Moss Warrenty Act" ... Denna lag säger (i princip) att om något går sönder som är under garanti så har inte den som står för garantin rätt att neka dig såvida de inte kan påvisa att det du gjort är anledningen till felet.

Skitbra kort och gott :-)

Här följer en kort bildsekvens på vad man var tvungen att göra för att komma åt elektroniken som skulle "patchas".

Först, fäll baksätet. Så långt, inga problem



Nästa steg var att ta bort krokarna för att hänga saker (påsar, väskor, etc). Inget större problem, förutom att min bits hållare för skruvmejseln var för fet och det var nära att ta slut där och då (tills jag köpt verktyg) men det löste sig ändå med lite trixande.



Krokarna är borta... Nu börjar det jobbiga. Nu skall luckan i mitten + plasthuven runtom tas bort. Och enda sättet för det är att SLITA DEN RAKT UT. Trodde att jag 1. skulle paja bilen, 2. spräcka plasten och 3. sabba fingrarna. Men i slutändan gav sig huven före mina fingrar och jag kunde fortsätta.



Sista steget är att ta bort själva lädersidan vid bältet. Denna är fäst med diverse krokar och annat. Kändes inte bra att böja ut hela sidan på mitten och sen klämma in en skruvmejsel för att (i blindo) trycka ner en plastspärr som skulle lösgöra sidan. Men även det löste sig tillsist. Men inte förrän jag hade börjat få rejäla samvetskval om vad fanken jag sysslade med.



Sen var det ganska lätt, man skulle slita loss lite av filten så man kom åt kontakten. Efter det skulle man "bara" att ta loss fyra pinnar, sticka in fyra nya och haka på strömmen. Men jämfört med att slita loss inredningen så var det här betydligt lättare.



I slutändan så funkade allting och jag fick ihop baksätet igen.

Om du känner ett behov att göra samma sak så finner du mer info om modifikationen hos mods4cars.com

Inga kommentarer: