torsdag, april 17, 2008

Tillsist

De flesta kunde nog gissa bilen, men nu kommer det definitiva bevis för vad det blev.



Det blev en BMW, och inget annat än en...


BMW 335i Convertible ... Valet var inte så svårt när allt kom omkring. Cadillac i all ära, men att kunna köra runt i en rejäl bil och cabbe dessutom. Då var valet inte så svårt ;-)

Dock var det en lång process. För en sak är säker, utan credit score, så är du rökt. Utan kredit historik är du helt körd. Jag menar, vi har problem nog att skaffa kreditkort (och när vi får så är det $500 dollar, som de är livrädda för att vi inte skall klara av att betala tillbaka).

Så när vi kollade bilar, och leasing i synnerhet så var det kalla handen. Enda ljuset i horisonten var Audi, som hade ett speciellt program för oss på L1 visum. Då kunde man få både leasing och lån för bilköp.

När jag pratade med BMW så var det stört omöjligt. Inte ens när jag ville ta över en befintlig lease så var de intresserade. Slutligen erbjöd en handlare att jag kunde få förbetala en 2 årig lease och på så sätt komma runt problemet.

Då hör det till saken att vi pratar ca $1000 x 24 plus downpayment på kanske 3-6 tusen dollar. För de pengarna kan man köpa en bil. Så det var helt ute. Men på dagen som jag skulle iväg till Audi handlaren för att skriva på kontraktet för en Audi S5 (man kan ju inte tulla på kraven, eller hur? :-D) så ringde säljaren på BMW och sa att, "det visade sig att BMW faktiskt har ett program för utlänska medborgare på L1 visum vilket innebär att jag kan leasa en bil till dig på normala vilkor".

Därefter gick allt snabbt. Totalt en och en halv vecka senare så fick jag nycklarna (eller keyfob'sen) till min nya 335 convertible och sen dess har livet känts rätt mycket bättre ;-) (och mina kollegor/vänner slipper nu mitt eviga tjafsande om bil).



Om du tycker denna post låter dryg så var det meningen ... men dryg eller ej, cabbe i californien är att rekommendera, oavsett märke eller modell.

Inga kommentarer: