Vi har nu varit i USA i ca 5 månader och det är dags att summera lite bilupplevelser.
Mitsubishi Lancer - California Rent-a-Car
Inget att rekommendera. Mycket sliten, dåliga garantier och trots asiatiskt ursprung så måste man definitivt ifrågasätta kvaliteten här. Själva företaget skall man sky som pesten.
Toyota Avalon - Alamo
Ett rejält slagskepp med skaplig motor. Typisk toyota, vilket innebär bra bil men inget ut över det vanliga. Dessutom har de tagit efter jänkebilarna och gungar rätt rejält.
Chevrolet Impala SS - Alamo (funny car section)
Vilken bil... och det är egentligen inte särskilt positivt. Massa motor (300hk+ V8) men där slutar det också. Är tydligen den fetaste Impalan du kan få tag i och dom skojar inte. Stor som ett hus. Framhjulsdriven och 4 (!!) växlar på automatlådan. Detta kombinerad med den sämsta fjädringen denna sidan IKEA innebär att man gungar och får inget vidare fäste med sina hästar. Dock första bekantskapen med XM radio, vilket är att rekommendera om du skall köra mycket.
Chevrolet Impala LT - Alamo
Lillebror till SS:n och sunkigare. Ingen vidare vinst och inte mycket att skriva hem om.
Cadillac CTS - Alamo
Nu börjar det likna något. Skaplig fjädring, klimatanläggning, XM radio, ombonad förarmiljö om än något trångt. Mer eller mindre typisk europisk standard vilket är en skön omväxling (vilket också ledde till att vi försökte hålla oss till detta märke, vilket du kommer se längre ner).
Chrystler 300 - Alamo
Alla har väl sett denna bil, ser ond ut som fanken. Verkar kunna äta mitsubishis till mellanmål. Men tro mig, skönheten är bara "skin deep". Inuti finner du en sunkig miljö med plast, plast och plast. Man försöker bättra upp detta med OLED belysning på alla mätartavlorna, men då det är den billigaste modellen av OLED så blir det smutsgrönblå färg. Ser ut som självlysande mätartavlor man hittar på arkadhallarnas bilspel. Att den sen också skakar sönder och samman i 55mph+ gjorde att vi bytte bil innan vi ens kommit halvvägs hem från Alamo.
Toyota Prius - Alamo
Förvånadsvärt trevlig att köra, även om man troligen tröttnar efter ett tag. Ganska annorlunda förarmiljö och fick smeknamnet "Rymdskeppet" på grund av alla leds, skärmar och annat. Men att tro att den är bränslesnål är att bedra sig själv. I europa där man kan köra diesel når man lätt samma bränsleekonomi fast med en mer praktisk bil.
Cadillac STS - Alamo
Now we're talking. Större än en CTS, ännu mer godis (rattvärme, fläktar i sätena, remote start, med mera). Dock sämre fjädring men en allmänt rolig och skön bil att rulla runt i (för de som undrar, det är den röda bilen).
Cadillac DTS - Alamo
Farfar's bil, det var i vartfall vad Alamo's egen snubbe sa här i Solana Beach när vi skulle lägga till fler förare på bilen. Och de har rätt. Förvisso V8 och 300hk men nu har vi fått båtfjädringen igen. Men stor är den. Helt galet stor. Man får lätt plats med minst 2-3 lik i bagaget utan att man märker nån skillnad när man lotsar fram den i trafiken. Dessutom är det lite småkul att vi har nummerplåtar från Texas på den.
Allt som saknas är cowboy boots och en rejäl hatt ;-)
Av alla våra erfarenheter så kan man dra lite slutsatser...
- Om du vill ha en BRA bil när du är i USA så skall du se till att följande punkter uppfylls:
- Mer än fyra växlar på automatlådan
- Tygkläd baklucka
- Klimatanläggning (nej, AC räknas inte)
- Cadillac är bättre än man tror
- Alamo hyr inte ut europeiska bilar
- Se till att lär dig namnen på de du hyr bil av, ger helt andra möjligheter att få bra service.
- Sätesvärme är underskattat, speciellt när det är rå, kylig morgon (ja, även Californien har vinter, även om här inte är snö).
Ja, det kan man undra sa flundran... För nu har vi ca ½ vecka kvar på DTSen och möjligheterna är oändliga. Dock så skall det tilläggas att nu är det dags för en mer permanent lösning än hyrbil, varpå jag glatt avslutar med denna bild...
(obs! bara teaser, varken ljug eller sanning)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar