söndag, december 07, 2008

Julstämning i Balboa Park

Nu i lördags så var vi ute på julmarknad i Balboa Park här i San Diego. En väldigt trevlig tillställning där man under två dagar visar upp traditioner från olika länder. Vad som är extra roligt är att Sverige har en ganska prominant uppvisning av sina traditioner.



Man fann allt från folkdräktsklädda svenskar till Lucia, glögg och köttbullar. Det var riktigt roligt att vandra runt och titta (och smaka) på det hela. Nått som också förvånade mig var hur kul det var att få snacka svenska med de som ställde ut och/eller sålde mat. Hemlängtan? Ja, kanske det.

Efter att ha njutit av glöggen vid Swea området, så begav vi oss längre in i parken. Tillsist hamnade vi hos de svenska och danska husen, något som visade sig vara ett lyckokast då de hade både æbleskivor och köttbullar med brunsås. Måste skryta lite och säga att det var kul att danskarna tog mig som dansk för att man tog till med lite danska (tack, mm, inget avancerat ;-)). De blev dock lite besvikna när jag sa att jag var svensk, men sken sen upp rejält när jag sa att jag närmare bestämt var från skåne.

"- Ja, då är du ju faktiskt halvdansk", och vem säger nej till en sån komplimang :-)



Summa summarum, efter ett par timmar på Balboa's julmarknad så var man både trött och mätt.

Inga kommentarer: