torsdag, januari 21, 2010

Bil mot Regn .... vinnare?

Det har regnat lite i San Diego denna vecka. Troligen har Aftonblaskan skrivit om alla stackars filmstjärnor vars hem nu som vanligt är i fara. Om inte, så innebär det två saker:

  1. Jag kollar inte själv aftonblaskan (nix, slutade med det när jag flyttade hit, mår mkt bättre nu faktiskt)
  2. Ni hade inte en aning om att det kunde regna ordentligt i San Diego.
För ni förstår, när det regnar här, ja, då pratar vi om ca 3-8cm i TIMMEN av regn. Och då detta sker högst två-fyra veckor om året så är inte infrastrukturen förbredd för detta. Vilket märks ganska kvickt.

Oftast innebär det att trafiksignalerna dör, väg/parkerings belysning slocknar, folk kör i 50km/h på motorvägen och panikbromsar för varje liten pöl med vatten.

Men det kan faktiskt bli värre... Mycket värre. För de har inte ordentlig dränering av vägar och dylikt här. Så vattnet försvinner inte, det ligger kvar på vägbanan, oftast i ytterfilerna. Likaså alla typer av "gupp" blir vattenfyllda, även doserade vägbanor och nerslitna väghörn.

Till exempelt så fick jag en smärre chock när jag svängde av från motorvägen och helt plötsligt hade vatten upp till toppen av hjulhusen på min bil. Tack och lov hade jag moment nog och vi kom igenom utan problem.

Men alla har inte sådan tur, men alla är tack och lov inte lika korkade som personen i filmen här nedan. Håll ut till 2 minuter, sen tror jag ni förstår vad jag menar.

Och ja, detta är filmat från vår balkong. Detta är infarten till vår community. Tyvärr manglade YouTube denna video rätt hårt, men jag tror ändå att man kan se.

2 kommentarer:

Dana sa...

Men seriöst hur dum får man bli? *face!palm*

Lars sa...

Jag plöjde igenom några sådana pölar på vägen hem också, ibland är det svårt att se om det är djupa eller ej om man inte ser nån annan bil först,särskillt som det var mörkt och pissregnade. Som tur är så var min bil up to the challenge! :)