söndag, september 09, 2007

Vista Defrag

Har kört Vista Ultimate i ett antal månader nu och varit generellt nöjd med det. Massa små finurliga förbättringar som gör livet bättre. Bara en sådan sak som att om en videodriver skiter sig, så startar displayen om. Något som är mer relevant än nånsin då både nVidia och ATI/AMD har problem med den nya driver modellen i Vista

Med nya Vista kom även en ny version av deras defragger. Denna körs helt i bakgrunden och du kan mao inte se status eller hur pass illa det är. Inte något att vara orolig för tyckte jag. Men nu på sistonde så har jag börjat undra lite hur det står till där nere i hårddiskarna.

Så jag stängde av automatic defrag och kunde då få en analys från vista om hur illa det var.

Den svarade glatt "Inga problem, du behöver inte defragga"

Ett svar som lätt lite väl inövat. Vad då "du behöver inte defragga", hur skulle det vara om du sa som det var och inte gjorde det så mänskligt?

Ett par minuter senare hade jag laddat hem en testversion av O&O Defrag och kört en analys med den istället.

“55% fragmentation”

Va i helskotta? 55 procent?! Vid närmare inspektion så var tex ett texture pack för DarkPlaces uppdelat i 2386 delar. Vad är det frågan om här egentligen? Vad är det den inbyggda defraggern gör, mer än att ljuger för användaren?

Så om du undrar varför din vista burk känns slöare, ladda hem en tredjeparts defragger och kolla själv. Vem vet, kanske får du svaret.

Just nu har jag nån timme kvar att vänta på min defragmentering... Suck :-(

Inga kommentarer: